Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2017

Πλοίο στα δύο

Η σχολή των Ναυπηγών αρκετά συχνά χαρακτηρίζεται ως η δυσκολότερη του Πολυτεχνείου γεγονός που δικαιολογείται αν αναλογιστεί κανείς το πλήθος, τη δυσκολία και το αντικείμενο των μαθημάτων που συνθέτουν το πρόγραμμα σπουδών της. Η παραδοχή αυτή, ωστόσο, ενισχύεται και από την ύπαρξη ενός ιδιαίτερου μαθήματος, αυτού του Θέματος Μελέτης και Σχεδιασης πλοίου. Ενός μαθήματος που αποτελεί ουσιαστικά για τους φοιτητές κάτι σαν δεύτερη διπλωματική, αφού απαιτεί τεράστιο κόπο και χρόνο, ξεπερνώντας πολλές φορές σε διάρκεια και την ίδια τη διπλωματική εργασία.

Η προηγούμενη Γενική Συνέλευση Τμήματος της Σχολής Μηχανικών ενέκρινε ορισμένες αλλαγές αναφορικά με το συγκεριμένο μάθημα, αλλάζοντας σε κάποιο βαθμό τη φύση του και τον τρόπο δουλείας των φοιτητών. Η κυριότερη εξ αυτών είναι ότι πλέον το Θέμα θα υλοποιείται κατά ζεύγη, με την εξέταση ωστόσο να παραμένει ατομική, διασφαλίζοντας έτσι ότι και τα δύο μέλη θα έχουν πλήρη γνώση επί του αντικειμένου της εργασίας. Ταυτόχρονα, διαφοροποιούνται και κάποια ερωτήματα, καθώς πλέον δε θα απαιτείται το general arrangement, ενώ οι υδροστατικοί υπολογισμοί θα λαμβάνονται κατευθείαν μέσω του προγράμματος ΑVEVA, δίχως να απαιτούνται περαιτέρω υπολογισμοί σε υπολογιστικά φύλλα excel.

Από τη μεριά μας, ως ΠΑΣΠ Ναυπηγών, παρευρεθήκαμε στην εν λόγω Συνέλευση και παρουσιάσαμε ορισμένους προβληματισμούς αναφορικά με το ζήτημα της συνεργασίας των φοιτητών για τη διεκπεραίωση του Θέματος, καθώς αυτό απαιτεί τεράστια αφοσίωση και χρόνο. Είναι δεδομένο ότι τα δύο άτομα που θα αναλαμβάνουν κάθε πλοίο θα πρέπει να μπορούν να αναπτύξουν υψηλά επίπεδα συνεργασίας, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι τεχνικά άρτιο και να προκύπτει χωρίς καθυστερήσεις. Ωστόσο, θεωρούμε ότι θα πρέπει να δίνεται σε ορισμένους φοιτητές η δυνατότητα να παίρνουν το πλοίο ατομικά, κάτι το οποίο ο κ. Ζαραφωνίτης μας διαβεβαίωσε ότι θα γίνεται, εφόσον υπάρχουν ειδικοί λόγοι που καθιστούν δύσκολη έως ανέφικτη τη συνεργασία με άλλο άτομο.

Πέραν των παρεμβάσεών μας αναφορικά με το ζήτημα της ομαδικής διεκπαιρέωσης του Θέματος, προτείναμε και ορισμένες αλλαγές που σε κάθε περίπτωση έχει ανάγκη η συγκεκριμένη εργασία προκειμένου να γίνει πιο φιλική προς τους φοιτητές και να έχει καλύτερα αποτελέσματα. Αιτηθήκαμε, λοιπόν, την επιμέλεια από τη μεριά της σχολής ενός συνολικού Οδηγού για το πλοίο, που θα καθοδηγεί τους φοιτητές σχετικά τη δουλειά που απαιτεί το κάθε ερώτημα και θα διευκρινίζει τα ζητούμενά του, ώστε να έχουν καλύτερη επαφή με το αντικείμενο με το οποίο ασχολούνται και να μην βαδίζουν στα τυφλά. Επίσης, προτείναμε και τον προγραμματισμό σεμιναριακών μαθημάτων ανά ερώτημα ή ανά ομάδα ερωτημάτων, ώστε να γίνεται κατανοητός ο τρόπος εργασίας σε αυτά, καθώς και τον εμπλουτισμό του mycourses με υλικό από τα συγκεκριμένα μαθήματα, προκειμένου να είναι προσβάσιμα από όλους τους φοιτητές. Τέλος, πολλές φορές είχε παρατηρηθεί το φαινόμενο φοιτητές να επιθυμούν να εξεταστούν σε ένα ερώτημα, αλλά να πρέπει να περιμένουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα, καθώς οι περίοδοι εξετάσεων υπήρξαν ανελαστικές κατά το παρελθόν. Για αυτό το λόγο στηρίξαμε ότι θα πρέπει να υπάρχει ευελιξία στις περιόδους εξέτασης των ερωτημάτων, ώστε να μη χάνεται άσκοπος χρόνος στην εξέταση ενός ερωτήματος καθυστερώντας τη μετάβαση στα επόμενα. Οι παρεμβάσεις μας αυτές έχουν κατατεθεί και τυπικά, προκειμένου σταδιακά να προχωρήσει περαιτέρω η διαδικασία των αλλαγών στο Θέμα ώστε αυτό να γίνει πιο φιλικό προς τους φοιτητές, προσφέροντάς τους ουσιαστική γνώση και εμπειρία. 

Πρόβλημα, ωστόσο, αποτελεί και το γεγονός ότι η δυσκολία του πλοίου και ο κόπος που απαιτεί δεν αντικατροπτίζονται βαθμολογικά, καθώς το Θέμα μετράει σαν ένα ακόμη μάθημα για τη διαμόρφωση του βαθμού πτυχίου. Εδώ και καιρό, λοιπόν, έχουμε αιτηθεί και διεκδικούμε την αύξηση της βαρύτητας του Θέματος Μελέτης και Σχεδίασης πλοίου σε 10% επί του βαθμού πτυχίου, ώστε να αντικατροπτίζει τις γνώσεις των φοιτητών σε καθαρά ναυπηγικά θέματα, αλλά και τον χρόνο και την προσπάθεια που αυτοί έχουν αφιερώσει για τη διεκπεραίωσή του.

Στην τελευταία Γενική Συνέλευση της σχολής, έγινε αντιληπτό πως οι καθηγητές αναγνωρίζουν τα προβλήματα που συνοδεύουν το Θέμα Μελέτης Πλοίου και πως είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε αλλαγές όπως η έκδοση ενός οδηγού που παρέχει ορισμένες κατευθύνσεις προς τους φοιτητές καθώς επίσης και η διενέργεια σεμιναριακών μαθημάτων για ορισμένα ερωτήματα. Τέλος, φάνηκε πως υπάρχει και η διάθεση για τη μέγιστη δυνατή ευελιξία κατά την εξέταση των ερωτημάτων, ώστε να διευκολύνεται το σύνολο των εξεταζόμενων. Αντιλαμβανόμενοι, λοιπόν, τη συνολικά καλή διάθεση από πλευράς σχολής, θεωρούμε πως το πρώτο βήμα έχει γίνει για την βελτίωση των συνθηκών διεκπεραίωσης του Θέματος Μελέτης Πλοίου, αλλά έπονται αρκετά ακόμα μέχρι την τελική υλοποίηση των παραπάνω προτάσεων και διεκδικήσεων. 


ΠΑΣΠ ΝΑΥΠΗΓΩΝ ΕΜΠ